Återhämtningen för svensk ekonomi, som inleddes i fjol, hjälper byggindustrin till en nystart. Det är framför allt bostadsbyggandet som vänder upp och driver på tillväxten inom branschen. Sveriges Byggindustrier räknar med att bygginvesteringarna ökar med 3 procent i år och fortsätter att öka med 5 procent 2011.
Thermotech koncernen har hittills ökat sin omsättning med 23% jämfört med 2009.
- Det är en bra ökning, även om vi hoppats på ännu lite mer med tanke på att vi utökade produktportföljen med vårt MultiSystem™ för tappvatten i våras. Men vi rustar för en fortsatt ökning med nyrekryteringar på viktiga positioner inom hela organisationen, berättar Andreas Anderzon, marknadschef på Thermotech Scandinavia AB.
Säljorganisationen har utökats med en person på regionkontoret i Örebro. Henric Gullberg har tillsatts som teknisk innesäljare. Henric har ett förflutet som rörinstallatör och har nyligen avslutat sina studier på byggnadsingenjörsprogrammet vid Örebro universitet.
Fler nyrekryteringar planeras på de mest expansiva regionerna och på avdelningen för säljstöd.
Avdelningen för Forskning och utveckling har förstärkts med ytterligare en utvecklings-ingenjör. Erik Persson har studerat på civilingenjörsprogrammet för Energiteknik på Umeå universitet och kommer närmast från TM Konsult i Umeå där han arbetat som VVS-konsult de senaste 5 åren. Erik är redan i full gång med nya, spännande produktutvecklingar.
Även Produktionsavdelningen och lager har fått förstärkning. I augusti anställdes Lars Westerlund som produktionsledare. Lars kommer närmast från TMD Friction i Långsele och han kommer att ansvara för tillverkning och utveckling av produktionen i Sollefteå.
På lagret i Malmö har Kim Wiklund, efter en tid som inhyrd från Adecco, anställts som lager- och produktionsarbetare.
Även dotterbolaget Thermotech Vostok AB har nyanställt. Eduard Stepanov arbetar som teknisk exportsäljare och stödjer med analyser och bearbetning av den östeuropeiska marknaden. Sofia Jonsson utexaminerades i våras från Teknikprogrammet med inriktning grafisk form och design på Dragonskolan i Umeå. Sofia kommer att arbeta som marknadsassistent
För ytterligare information:
Andreas Anderzon
Marknadschef, Thermotech Scandinavia AB
Telefon: 060-64 70 92
E-post: andreas@thermotech.se
1996 föddes golvvärmeleverantören Thermotech i de norrländska skogarna. Till en början som ett projekt för att skapa arbetstillfällen i den lilla staden Sollefteå. Två praktikanter anställdes och ganska omgående såg de möjligheter att särskilja sig från de stora aktörerna på marknaden. Med ungdomlig entusiasm ifrågasattes det konventionella. Med nya perspektiv och nyfikenhet på faktiska behov kunde vi börja leverera kundanpassade golvvärmesystem för en enklare installation. Vi hoppade över grossistledet för en närmare kontakt till slutkunderna, och vi ansåg design vara värdefullt, även om produkten inte alltid syntes. Andan finns kvar hos oss än idag, med tydligare processer och starkare värderingar. Thermotech är idag en Skandinaviens ledande leverantörer av system för värme- och vattendistribution till alla typer av bostäder och lokaler. Huvudlager och produktion finns fortfarande kvar i Sollefteå. I koncernen finns även åtta regionkontor över landet, från Umeå i norr till Malmö i söder, samt dotterbolagen Thermotech Scandinavia Finland OY och Thermotech RU. Den expansiva koncernen har sin huvudsakliga verksamhet i Skandinavien och Ryssland. Vattenburen golvvärme har varit grunden i Thermotechs verksamhet ända sedan starten. Produktportföljen har efterhand byggts på med system för tappvatten. Vi levererar fortfarande direkt till våra kunder utan mellanhänder. Vi brinner för att förenkla installatörens vardag och sätter stolthet i att ha en god och nära relation med våra kunder. Vår målsättning är att vara en trygg leverantör av lättinstallerade system och hålla den högsta kvalitén på marknaden vad gäller både produkter och det tillhörande ingenjörsarbetet. Vi har därför kunniga specialister nära kunden och levererar skräddarsydda systemlösningar oavsett projektets storlek. Design används som ett strategiskt verktyg i hela vår organisation. Design är för oss en arbetsprocess som utgår från brukarens funktionella, miljömässiga och estetiska behov.