2022-03-01 08:16Pressmeddelande

Thermotech blir en del av Purmo Group

Thermotech-koncernen har idag förvärvats av finska Purmo Group, en av de ledande tillverkarna av radiatorer och produkter för inomhusklimat i Europa, och börsnoterat på Nasdaq Helsingfors.

Thermotechs mål är att vara kundernas förstahandsval av skräddarsydda och lättinstallerade värme- och rörsystem. Med omtanke som grundvärdering är Thermotechs syfte att förenkla kundens vardag – både genom att verka nära kunden utan mellanhänder och genom innovativ utveckling inom teknologi, kvalitet, hållbarhet och design.

- ”Jag är oerhört glad över att vi har hittat en köpare som inte bara har de resurserna som krävs för att Thermotech ska kunna utvecklas ännu mer, utan också delar de värderingarna som Thermotech bygger på; att verksamheten skall vara hållbar mot samhälle och miljö och visa stor omtanke om medarbetare och kunder. Purmo Groups kultur och strategiska ambitioner är väl i linje med våra och vi ser fram emot att bli en del av Purmo Groups förväntade tillväxtresa”, säger Anders Andersson, VD på Thermotech Scandinavia AB.

Purmo Group tillhandahåller kompletta värme- och kyllösningar, inklusive radiatorer, handdukstorkar, golvvärme, konvektorer, ventiler, reglering och styrning. Huvudägare i Purmo Group är finska familjeägda Rettig Group Ltd. 2020 omsatte bolaget ca 671 MEUR och hade ca 3500 anställda i 21 länder. Huvudkontoret ligger i Helsingfors.

Förvärvet stödjer Purmo Groups tillväxtstrategi; det tillför smart teknologi till företagets erbjudande för inomhusklimat, stödjer dess försäljningsstrategi för systemlösningar och stärker koncernens position på den nordiska golvvärmemarknaden.

- ”Purmo Groups uppdrag är att bli världsledande inom hållbart inomhusklimat. Genom förvärvet av Thermotech förstärker vi vår kapacitet att sälja systemlösningar och vårt smarta produkterbjudande. Vi är imponerade av Thermotechs rekordhöga tillväxt och deras kunddrivna sätt att erbjuda de bästa möjliga lösningarna till sina kunder. Vi välkomnar Thermotech till Purmo Group och ser fram emot att arbeta tillsammans”, säger Michel Conlon, Senior Vice President för Purmo Groups Indoor Climate Systems Division.

Thermotechs verksamhet fortsätter som vanligt med Anders Andersson som VD.

Om Thermotechs pressrum

TT Thermotech Scandinavia AB utvecklar, tillverkar och projekterar kundanpassade och lättinstallerade värme- och rörsystem. Vårt syfte är att förenkla installatörens vardag och att bedriva en verksamhet som är hållbar för samhälle och miljö med omtanke om medarbetare och kunder. Vi verkar nära våra kunder och försäljningen sker B2B utan mellanhänder. Thermotech grundades i Sollefteå 1996 och där finns huvudlager och produktion än idag. Våra drygt 80 medarbetare finns på fabriken i Sollefteå, våra åtta Thermotech Center i Sverige (Umeå, Sundsvall, Örebro, Norrtälje, Växjö, Göteborg, Vårgårda och Malmö) samt dotterbolaget i Finland. Thermotech omsatte ca 252 MSek 2021. www.thermotech.se

Anders Andersson
VD, Thermotech Scandinavia AB